Thursday 16 May 2013

HATI-HATI YANG TIDAK PERNAH LURUS

Hati yang tidak pernah lurus

Bila hati tidak pernah lurus
Tindakan pasti akan selalu bengkok
Bila orang kata A
Aku akan kata B
Bila orang kata B
Aku akan kata A
Aku tidak pernah tandus sebarang alasan

Hati yang tidak pernah lurus
Setiap kata ada alasan
Setiap apa yang dilakukan orang lain
Tidak akan pernah benar
Aku yang benar
Benar dan tidak akan pernah tidak pernah benar
Walaupun benar ku
langkahnya seperti jalan ke neraka

Hati yang tidak pernah lurus
Umpama dajal yang tidak pernah salah
Apa aku kisah nasib agama ku
Apa aku kisah nasib orang seugama ku
Kerana hati tidak pernah lurus
Kuasalah pilihan ku
Bukan cinta pada ugama atau
umat seugama

Orang jahat akan kata
Kenapa lebihkan rakan bukan seagamamu
Kenapa lebih mempercayai mereka
Kenapa tidak semarakkan sayangmu lebih
kepada mereka yang mengucapkan syahadat yang sama denganmu
Begitu jahat ke kami
sedangkan kepercayaan kami adalah sama
Siapa kamu untuk tentukan agama kami
Siapa kamu nak tentukan iman kami
Kamu lupa kamu bukan Allah
Kamu lupakah manusia tidak pernah benar
tentang manusia lain
Jahat ke kami di mata mu melebihi jahatnya kami
didepan Tuhan kita yang Esa.

Hati-hati manusia yang tidak pernah lurus
Setiap kali mereka yakin mereka betul
Setiap kali mereka akan lupa yang mereka hanya manusia
Manusia yang pasti tidak akan pernah betul

Hati-hati yang tidak pernah lurus
Aku adalah orang baik
Aku kata orang lain jahat
Aku umpat mereka
Aku kutuk mereka
Aku dedahkan kejahat mereka
Aku adalah orang baik?
Mana baikku?

Hati yang tidak akan lurus
Aku sanggup menghina, memburukkan dan menghancurkan
mereka yang sama agama dengan ku
Untuk apa aku kasihani mereka
Mereka begitu jahat
mereka lupakan ajaran agama
Pentadbiran mereka jauh dari ajaran agama
Mereka jahat
Jahat dan sejahatnya
Opss....................
Aku lupa rakan yang ku sayang langsung tidak mempercayai Tuhanku
Tapi aku akan tetap meletakkan kepercayaan agamaku
Di tangan mereka
Aku akan tetap letakkan maruah dan kedudukan agamaku ditangan mereka
Kerana aku,
Hati-hati yang tidak pernah lurus


(7 Rejab 1434H /17 Mei 2013)

No comments: